Ook mannen hebben een bekkenbodem

Ook mannen hebben een bekkenbodem! Klachten in het bekkengebied komen dus niet alleen bij vrouwen voor maar ook bij mannen.

MOGELIJK ZIJN DEZE KLACHTEN VOOR U HERKENBAAR:

Pijnklachten in de bekken(bodem)regio: pijn rond de anus, maar ook krampen in de anus, anale scheurtjes, pijn aan de stuit, bekken, lies en onderbuik of pijn in de balzak en in de penis

Plasproblemen zoals vaak plassen, niet kunnen ophouden, verminderde straal met plassen, moeilijk op gang komen van het plassen, urineverlies onder andere na een prostaatoperatie en nadruppelen

Ontlastingsproblemen als het gevoel van niet kunnen ophouden of ontlastingsverlies, verstopping (obstipatie) of niet goed kunnen ontlasten

Seksuele problemen zoals erectiestoornissen en problemen met een organisme

MOGELIJKE OORZAKEN VAN DEZE KLACHTEN:

  • Niet goed functioneren van de bekkenbodemspieren. Bekkenbodemspieren hebben een belangrijke rol bij plassen, vrijen en ontlasten. Deze spieren kunnen te zwak zijn of juist te gespannen.
  • Te gespannen bekkenbodemspieren door te lang uitstellen van het plassen, een verkeerde leefstijl en/of langdurig verkeerd persen.
  • Als gevolg van een buikoperatie bijvoorbeeld aan de prostaat.
  • Een overactieve blaas.
  •  Verlies van spierkracht ten gevolge van het ouder worden en verminderd bewegen.

WAT KUNT U ER ZELF AAN DOEN?

  • Goed toiletgedrag; Neem altijd de tijd om naar het toilet te gaan en zorg dat u goed leeg plast.
  • Een normale toiletgang is 6 tot 8 keer per etmaal.
  • Ga rechtop en ontspannen op de bril van het toilet zitten, de voeten op de grond, de handen op de bovenbenen. Ontspan de bekkenbodemspieren en plas in één keer rustig en volledig uit. Pers niet mee en adem rustig naar uw buik. Laat de blaas zelf het werk doen. Extra persen helpt niet, het kan zelfs de plasbuis een beetje dichtdrukken.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, minimaal 30 minuten matige intensief.
  • Gezond en vezelrijk eten.
  • Voldoende drinken 1,5 tot 2,5 liter per dag. Te weinig drinken prikkelt juist de blaas.
  • Door een rustige buikademhaling kunt u, uw buik- en bekkenbodemspieren ontspannen.

OVER WAT FYSIOTHERAPIEPRAKTIJK MARIEKE MEEUWIS KAN DOEN.

De bekkenfysiotherapeut helpt mensen hun zelfvertrouwen weer te vinden. Dat begint met voorlichting, preventie en een goede diagnose. Daarop volgt coachen, begeleiden en behandelen door onder andere gericht trainen van de bekkenbodemspieren.