advies bij seksuele problemen

Seksuele problemen zoals pijn tijdens of na het vrijen en erectie- en orgasmeproblemen kunnen te maken hebben met niet goed functionerende bekkenbodemspieren.

Seksuele problemen bij vrouwen kunnen zijn: pijn tijdens of na gemeenschap (dyspareunie). Dit kan zo heftig zijn dat gemeenschap helemaal niet lukt. Ander problemen kunnen zijn geen zin hebben in gemeenschap of het onvoldoende opgewonden raken of vochtig worden.

Bij mannen kunnen de volgende problemen ontstaan; erectiestoornissen; problemen met klaarkomen of pijn tijdens of na klaarkomen.

• De bekkenbodem ondersteunt de blaas met de urinebuis, de baarmoeder met de vagina en de endeldarm. Voor de geslachtsgemeenschap zijn goed functionerende bekkenbodemspieren ook van belang. Uw bekkenbodemspieren kunnen te zwak zijn, te pijnlijk en gespannen zijn of op een verkeerde timing aan- dan wel ontspannen. Dit kan leiden tot klachten.
  • Bij de vrouw blijft het gebied rondom de vagina stug en droog door een verhoogde spierspanning. Bij aanspannen van de spieren wordt de vagina wat samengedrukt. Wie dan toch probeert tot gemeenschap te komen, voelt veel wrijving en daardoor pijn. Verloopt het vrijen niet prettig, dan leidt dat vaak tot angst en spanning voor een volgende keer. Als de vrouw doorgaat met pijnlijke gemeenschap zonder zin, opwinding en ontspanning, dan verergeren de klachten. Pijn kan ook optreden bij andere vormen van penetratie, zoals het inbrengen van een of meer vingers, het inbrengen of uithalen van tampons of bij het eendebek-onderzoek bij de huisarts of gynaecoloog. De pijn wordt vaak omschreven als branderig en schrijnend, alsof er een schaafwond is.
  • Door een hoge spierspanning kan de man geen (of een mindere) erectie krijgen en hij kan problemen hebben met klaarkomen. Ook kan hij pijn krijgen door verkramping van de bekkenbodemspieren. Tijdens een volgende vrijpartij kan dit leiden tot angst en spanning: 'Gaat het nu wel lukken?'

• Vrij nooit door de pijn heen, dit veroorzaakt vaak meer klachten.
  • Blijf niet alleen met uw klacht rondlopen maar bespreek uw klacht met uw partner. Seks is iets van u gezamenlijk
  • Schakel een geschikte hulpverlener in en bespreek uw klachten met u huisarts, seksuoloog of bekkenfysiotherapeut.
  • Goede ontspanning is vaak belangrijk, dit krijgt u door een goede buikademhaling.

De bekkenfysiotherapeut helpt mensen hun zelfvertrouwen weer te vinden. Dat begint met voorlichting, preventie en een goede diagnose. Daarop volgt coachen, begeleiden en behandelen door onder andere gericht trainen van de bekkenbodemspieren.