advies bij problemen met plassen

Verliest u urine, kunt u uw plas niet onderdrukken of heeft u andere blaasproblemen zoals het niet goed kunnen leegplassen?

Mogelijk zijn deze klachten voor u herkenbaar:

Verlies van urine of problemen met plassen zelf, zoals het vaak moeten plassen, niet kunnen ophouden van de urine, verhoogde aandrang, moeilijk op gang komen of een verminderde straal met plassen, nadruppelen of een telkens terugkerende blaasontsteking.

Mogelijke oorzaken van deze klachten.

  • De bekkenbodem ondersteunt de blaas met de urinebuis, de baarmoeder met de vagina en de endeldarm. Ook zorgen de spieren van de bekkenbodem ervoor dat u controle heeft over uw urine zodat u kunt ophouden en kunt gaan plassen wanneer u dat wilt. Hierbij zijn goed functionerende bekkenbodemspieren van belang. Uw bekkenbodemspieren kunnen te zwak zijn, te gespannen of op een verkeerde moment aan- dan wel ontspannen. Dit kan leiden tot klachten.
  • Verkeerd toiletgedrag, zoals persend plassen of waarbij u onvoldoende tijd neemt om leeg te plassen.
  • Een vergrote prostaat waardoor er te veel druk staat op de plasbuis.

Wat kunt u er zelf aan doen?

  • Goed toiletgedrag; Neem altijd de tijd om naar het toilet te gaan en zorg dat u goed leeg plast.
  • Normaal toiletgang is 6 tot 8 keer per etmaal.
  • Ga rechtop en ontspannen op de bril van het toilet zitten, de voeten op de grond, de handen op de bovenbenen. Ontspan de bekkenbodemspieren en plas in één keer rustig en volledig uit. Pers niet mee en adem rustig naar uw buik. Laat de blaas zelf het werk doen. Extra persen helpt niet, het kan zelfs de plasbuis een beetje dichtdrukken.
  • Wanneer er geen urine meer komt, kantelt u rustig het bekken een aantal keren voorover en achterover. Zo kunnen ook de laatste restjes urine naar de plasbuis stromen en kunnen deze uit geplast worden. Zo voorkomt u blaasontstekingen.
  • Tenslotte de bekkenbodemspieren even goed aan spannen, dan ontspannen en daarna pas opstaan. Wanneer u wel drang heeft maar de urine moeilijk of niet wil komen, kunt u ook hierbij het bekken een aantal keren voor- en achterover kantelen terwijl u in- en uitademt. Of een aantal keren uw bekkenbodemspieren rustig aan spannen en weer loslaten.
  • Ga nooit 'stippeltjes of streepjes plassen'. Dit is geen goede oefening en kan leiden tot het achterblijven van urine en daardoor tot urineweginfecties.
  • Drink voldoende (1.5 tot 2 liter per dag). Koffie en koolzuurhoudende drank prikkelen de blaas en versterken het aandranggevoel.
  • Let op uw gewicht, overgewicht kan incontinentie klachten geven.
  • Zorg voor voldoende beweging!

Over wat Fysiotherapiepraktijk Marieke Meeuwis kan doen.

De bekkenfysiotherapeut helpt mensen hun zelfvertrouwen weer te vinden. Dat begint met voorlichting, preventie en een goede diagnose. Daarop volgt coachen, begeleiden en behandelen door onder andere gericht trainen van de bekkenbodemspieren


Maak vandaag nog een afspraak »